Resepi Keropok Lekor Mudah dan Sedap (Homemade)

Resepi Keropok Lekor Mudah dan Sedap (Homemade), keropok malaysia, keropok recipe, th kuala terengganu, malaysia keropok, indonesian kerupuk, resepi, resepi pancake, resepi apple pie, resepi pretzel, resepi chicken chop mudah, resepi bbq, resepi salad

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Keropok Lekor adalah makanan popular di pantai timur Malaysia.

Terengganu antara negeri yang popular dengan keropok lekor. Asas bahan keropok lekor adalah ikan yang mempunyai banyak kelebihan terutama untuk perkembangan otak.

Berikut adalah resepi homemade keropok lekor yang mudah untuk di ikut dalam sukatan kecil.


KEROPOK LEKOR

Bahan-bahan:

1 mangkuk Ikan kembung / selayang. Ambil isi shj dan buang kulit nipis & tulangnya.
1/2 mangkuk Tepung Ubi / Sagu
2 sudu makan tepung gandum
Sedikit garam & bahan perasa (jika menggunakan)

Cara-cara:

1. Kisar isi ikan sampai halus menggunakan food processor. Jika guna blender, tambah sesudu dua air utk mudahkan proses mengisar.

2. Gaulkan semua bahan kering -tepung dgn garam, masukkan dalam mangkuk isi ikan dan uli sampai jadi doh. Doh memang lembut (sangat lembut), tp inilah yg akan menghasilkan keropok yg lembut juga & sedap -lebih isi ikan, kurang tepung. So, don't worry!

3. Didihkan air dalam periuk untuk merebus.

4. Taburkan sedikit tepung (tambahan atau lebihan dr sukatan td) pada tangan dan papan pencanai. Kepal sedikit doh ikan dan bentukkan memanjang. Golekkan atas papan pencanai sehingga dpt bentuk doh yg panjang. .

5. Rebus doh yg sudah dibentuk tadi sehingga masak (timbul ke permukaan air rebusan). Angkat, tos airnya dan boleh dihidang dengan sos pencicah.
.
*keropok lekor yg sudah direbus boleh disimpan beku. Jika tak gemar keropok lekor rebus, boleh digoreng seperti kebiasaannya.

Ibu-ibu yang sukar dapatkan keropok lekor di bandar-bandar, boleh buat sendiri mengikut sukatan dan kelembutan yang boleh di'adjust' ikut kegemaran sendiri

Selamat mencuba


Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Top Post Ad

Below Post Ad